14 september 2013

Köpa fastigheter?

Har sedan en tid tillbaka kollat över olika fastigheter att investera i för att se om det är lönsamt eller inte. Givetvis en mer fiktiv räkning då jag idag saknar kapital för att investera. Tycker att det är ett intressant område att investerar sina pengar i.
Jag tror att man kan göra ganska bra med pengar om man lyckas hitta ett bra objekt i en mindre stad där man utan allt för stora problem kan hyra ut samtidigt som man håller nere på köpeskillningen om man jämför med större städer och dess enligt mig skyhöga priser.

Intresset började av att jag har en händig far som idag äger flera hyresfastigheter som ger bra avkastning.
Besitter själv möjligen inte de kunskaper som behövs för att driva en hyresfastighet idag men tror att man hyfsat enkelt kan lära sig det mesta. Det gäller bara att ha koll.

Fastnade för ett inlägg skrivet av "Spara smart med farbror Joakim" där han tar upp olika preferensaktier, det jag fastnade är de så kallade aktierna som har med fastigheter att göra.
Avkastningen är olika beroende vilket bolag men tar vi och kolla på t.ex. på Oscar properties holding så nämns en direktavkastning på 9.41%
Nu är jag inte direkt haj på reglerna vad avser Preferensaktier. Vidare så är det som jag förstår olika vilkor i olika bolag, vilket gör det extra viktigt att kolla upp vad man köper.

  • Återköp?
  • Utebliven utdelning? (sämre tider?)
  • Eventuell förlorad rösträtt? (alternativ minskad sådan)
För att röra sig tillbaka mot köp av fastigheter så finns det ett antal intressanta punkter att ta hänsyn av.

  1. Läge För att kunna hålla nere kostnaderna avseende driften så är en fastighet i sin närhet ett klok val, som jag tycker nästan är en självklarhet om man avser att själv driva det hela. Dessutom så har man förmodligen mer kunskaper om marknaden i sig. I mindre städer kan man dessutom hålla nere köpesumman och få hyfsade hyresinkomster.
  2. Köpesumman
    Hur mycket ska man investera i en fastighet, ska man ta lån och vilken amorteringstakt man väljer om ens någon sådan.  Som jag förstått det hela så är det ofta högre insats som gäller vid ett lån av hyresfastighet (rätta mig om jag har fel)
  3. Hyresintäkter
    Som vi alla förstå så är det viktigt att ha en fullt uthyrd fastighet, vid köp nämns ofta intäkterna när allt är uthyrd vilket inte alltid är de faktiska inkomsterna. Givetvis tycker vi om när allt är belagt.
  4. Driftkostnader
    Gäller att hitta ett hyreshus som har små driftkostnader gentemot hyresintäkter inräknat eventuella räntekostnader för ett lån. Den största utgiften vid ägande av fastigheten.
    Här är att föredra om man hittar fastigheter med mer effektivare och nyare uppvärmningssystem än t.ex. äldra dyrare alternativt att möjligheten finns för mindre belopp. Kan annars bli en dyr investering i framtiden.
  5. Övriga kostnader
    Det finns en drös av olika utgifter som kommer längs vägen som inte få glömmas, t.ex. Fastighetsskatt och pantbrev.




Så vad för avkastning kan vi få vid ett köp av fastighet? Jag tror att det är svårt idag att hitta ett objekt som kan matcha de högsta preferensaktierna(beroende på om vi tar ett lån eller inte), då gäller det att man hitta ett riktigt bra objekt där det finns potential för en värdeökning och möjligen höjda hyror. Skulle man ha kunskapen och tid att lägga ner arbete på fastigheten så är det nog lättare att kunna hitta objekt som vid ett bra jobb ge en bra avkastning.

Jag är fullt medveten om att listan kan göra betydligt längre då det finns ett otaliga punkter som man måste räkna med, t.ex. köp privat eller i bolagsform

Tills dess man har ett kapital för att kunna köpa en hyresfastighet så är preferensaktier ett bra val men när kapitalet är införskaffat så tror jag mer på fastigheter, även om jag helst undviker större städer.
En sak är iallafall säker, vid ett eventuellt köp så gäller det att noga räkna på allt!

Ska nu under hösten ta och kolla igenom min fars räkneskaper gällande avseende och se vad för % avkastning han ligger på.

Har ni några erfarenheter vad gäller både preferensaktier samt införskaffandet av hyresfastigheter?



2 kommentarer:

  1. Investering i fastigheter är för mig intressant då jag har förkärlek till det jag kan relatera till. En fördel du har är din fars eventuella kunskaper och räkenskaper. För mig personligen krävs även en känslomässig relation till objektet då jag inte gärna ser våra pengar gå till projekt som får en att må sämre. Lite som att sälja en produkt man tror på :-)

    SvaraRadera
  2. Hej

    Insats krävs ofta 25-35% idagsläget. Amortering krävs det brukar ligga kring 2% amortering per år av lånebelopppet vid lån av 3.500.000 blir amorteringen 70.000 per år.

    Lycka till!

    SvaraRadera