31 maj 2014

Att jobba på sin semester!

Jag älskar att jobba! förutom att det är kul och givande så ger det också betalt. Vilket är ett stort plus i kanten. Därav ger jag mig fan på även i år jobbar så mycket som möjligt i sommar. Har under alla mina år utom ett alltid jobbat på somrarna.
Semester vem behöver det? 

För att lösa problematiken med att man behöver ta ut ett antal dagar semester varje år så tar jag x-antal veckor semester på mitt ordinarie jobb och jobbar under den tiden extra inom den kommunala äldreomsorgen. Givande, ger pengar samt är definitivt inte så farligt som många framställer. Iallafall inte i det korta tidsintervallet.

I runda slänga så blir det dryga 200 h inom äldreomsorgen vilken helt enkelt kommer genomföras då jag har semester på mitt vanliga jobb samt även lite strö dagar som helger och nätter.
Om vi ser det till pengar så ger det cirka 24-28 k extra innan skatt.
En annan fördel är att jag få in en fot även till nästa sommar samt har möjligheten om det uppstår sjukdom eller brist på individer att kunna jobba extra t.ex. vid en storhelg.

Några svårigheter att få jobbet? Inte alls! Nu har jag redan sen tidigare erfarenheter inom äldreomsorgen men min uppfattning är att det är en enorm brist på sommarvikarier inom nämnda bransch.
Så länge man inte är allt för loj eller har uppfattningen att det där kan jag aldrig jobba med så ser iallafall inte jag några problem att få sommarjobb. Det gäller bara att ligga på och att man även kan tänka sig att pendla till grannkommunen.

Mina tidigare erfarenheter ifrån att jobba på sin semester är enbart positiva även om jag vid ett år möjligtvis tyckte att jobba 150% var kanske lite mycket.

Hur ser din sommar ut?

Mvh

5 kommentarer:

  1. Ytterligare en som jobbar på semestern. Blir fyra veckor byggnadsarbete. Det är en skön omväxling mot mitt vanliga pappersvändarjobb (=utomhus + fysisk aktivitet), ger bra betalt, dessutom lär man sig och håller kunskaper fräscha inom ett ämnesområde som man faktiskt har nytta av privat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! så det ska vara! Precis som du säger så ger det både kunskaper samt ibland bra betalt.

      Radera
  2. Har du någon utbildning inom sjukvården eller får du sommarjobb ändå ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har egentligen ingen utbildning inom Sjukvården förutom möjligen enstaka kurser inom både det civila samt militära.
      Det jag däremot har är tidigare erfarenheter men mycket lär man sig efter hand alternativt innan man påbörja sitt sommarjobb i form utav introduktionskurser och annat nödvändigt som delegering osv.

      Mvh

      Radera
  3. Jag hade nog kunnat tänka mig att jobba extra på semestern men det blir lite mer komplicerat när man har barn och fritids/dagis är stängt 4 veckor på sommaren. Jag kommer däremot att ägna sommaren åt lite studier + gå in någon dag emellanåt på kontoret. Framför allt gillar jag tanken på att jobba med något helt annat ett tag!

    SvaraRadera