9 december 2018

En småbarnsförälders bekännelse #1 Faktura och bankavgifter


En liten annorlunda touch på skrivandet där fokuset är på att lära sig av sina misstag. Jag kommer i ett antal inlägg framöver under rubriken "En småbarnsförälders bekännelse" ta upp de misstag jag har gjort med koppling mot ekonomin.
Ibland behöver man stanna upp, fundera på varför man gör vissa beslut och framförallt lära sig av sina misstag. Och för att lära sig av sina misstag så måste man först erkänna dem.

Nr 1 Faktura och Bankavgifter

Att betala för något som man kan få gratis borde få vem som helst att höja på ögonbrynen till och med en småbarnspappa som tydligen har tid att sitta och författa ett inlägg om det hela. 
Efter att ha gått igenom den senaste högen med räkningar, som förövrigt är för stor.
Så insåg jag att där ligger en massa fakturaavgifter som omgående borde sägas upp genom att köra på e-faktura alternativt autogiro.
Det är definitivt inte första gången jag konstaterat att vissa fakturor kostar en massa onödiga pengar. Jag erkänner dessutom att jag har tänkt tanken att en 20 hit eller dit spelar mindre roll. För man det resonemanget så kan man likaväl gå och köpa sin kaffekopp på Pressbyrån för 20 kr varje dag i veckan. 20 kronors kaffe i ett år är mycket pengar. 


Följande summor betalas varje månad på pappersfakturor/avi avgifter
  • 49 kr
  • 59 kr
  • 49 kr
  • 20 kr

177 kr per månad, 2124 kr per helår. Det motsvarar nästan 2 stycken barnbidrag. 
Inte nog med det så dras det 25 kr per månad från ICA kortet. Ett kort som dessutom aldrig används förutom för att få tag i en självscanner på den lokala ICA affären. 

Sen bolånet flyttades från Swedbank så dras det 39 kr som "nyckelkund" en avgift som vi inte har på den nya banken.
Totalt på ett år betalar jag idag över 2890 kronor i absolut helt onödiga utgifter. Utgifter som definitivt inte borde existerar och som efter det här inlägget skall plockas bort en efter en. 

Vad har jag då lärt mig? Att framförallt ta tag i något som jag sedan länge redan har konstaterat men som av någon anledningen inte har blivit gjort. Att skjuta på saker löser definitivt ingenting i det här aktuella fallet. Det blir dessutom bara dyrare och dyrare för varje månad som går

Nästa bekännelse kommer att handla om min sämsta aktieaffär. 







2 kommentarer:

  1. Vilken är er nya bank som inte har månads/årsavgift för internetbank eller betalkort?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sparbank, men det beror säkert på att vi har bolån, någon avgift har vi aldrig blivit debiterad.

      Mvh

      Radera