26 mars 2014

Översikt regler och mål med sparandet

Sen jag skapade bloggen förra året så har en del ändras vad gäller möjligheter att leva snålt samt investera på marknaden. Tjejen och jag har skaffat lägenhet som äter en del av kakan även om vi ser det som en investering och kommer förmodligen vid en försäljning lätt få tillbaka mer än vad vi betalade.

Däremot så har utgifterna ökat då vi har skaffat en större lägenhet (dubbla kostnader) samt att det blev köp av en bil tidigt höst förra året. Givet mig en ökad kostnad varje månad i och med avbetalning.

Lönemässigt så drar jag in runt 1500 mer i månaden i grundlön nu än förra året vilket är positivt, samtidigt så jobbar tjejen en hel del vilket ger en större ekonomisk trygghet.
Vid början av året skrev jag en målsättning med året med 100 k som sparkrav, ett kapital som kommer bli svårt att uppnå om det genomförs ett köp av kök i höst. Till dagens datum finns det dryga 25 000 sparat. (utan inblandning av tjejens ekonomi)

Fortsättningsvis så kommer jag att varje månad föra över ett belopp på 45% sparkvot av lönen till Sparkontot i SBAB för att dels få bättre ränta samt att ha 1 bankdag för att föra över. (minimera risken för plötsliga köp)

Med hänsyn till antalet månader kvar på året så borde det vara realistiskt att den 31 December 2014 inneha minst105 000 kronor i antingen ISK eller på Sparkontot.
Framtidens val kommer att bli att antingen behålla summan samt investera alternativt betala av på billån samt bolånet. 

Att skapa tydliga regler vad gäller "Portföljregler" är för stunden meningslöst då jag inte har kapitalet att investerar. Däremot ska jag ta en funderare vad jag ska göra då summan växer.

En sak är iallafall helt säkert! Varför började man inte spara när man var 18 år?

Mvh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar