1 april 2015

Vad sparar du pengar på? #sparadkrona

Günther lanserade begreppet #sparadkrona på twitter tidigare som dessutom då och då har varit uppe till diskussion i Sparpodden.
På twitter kan man ta del av en hel del bra tips gällande att inte behöva betala för mycket, eller inte betala alls. Grattis är oftast gott!
På vår lokala Ica butik så har det varje vecka delats ut nån form utav gratis vara, sist var det en burk oliver. Som jag givetvis var tvungen att plocka ut även om jag knappt äter det, men vad gör man inte för lite gratis käk.

En sak som alla borde vara är att vara student, finns mängder med rabatter att hämta som är till nytta i det vardagliga livet och inte enbart till sällan inköp på en dator med 10 % rabatt.
Jag kör med Ica Mastercard som är helt fritt om man är student, lite synd att inte Coop har något liknande alternativ då hade jag definitivt skaffat det också. Ica student ger dessutom dubbla poäng och ibland varor till halva priset. En klassiker är halva priset på 1 kg bacon för under 30 kr

Utöver detta så är det för mig en självklarhet att gå igenom e postutskick och digitala reklamblad med erbjudande.

Något som jag däremot fick reda på ganska nyligen var möjligheten att skaffa Coop kreditkort och betala räkningar så att man får poäng på Coop. Hur många gånger har man inte betalat sina räkningar genom banken med e-faktura eller autogiro och samtidigt inte fått en krona för besväret. Har man dessutom Swedbank som en själv så får man dessutom betala för kalaset som nyckelkund.
Coop poängen går dessutom att omvandla till Eurobonus.

Att vara student erbjuder dessutom billigare bredband och telefonabonnemang vilket iallafall jag använder mig av, det bästa hade givetvis varit att inte har något alls.

Många banker erbjuder en lockvara vid insättning av CSN medel, något för den medvetne studenten med CSN medel att hoppa rundor för att få lite gratis pengar. Samma sak finns för en del nischbanker om man börjar månadsspara. Sist fick jag ett presentkort på IKEA på 300 kr om jag började månadsspara 500 kr i månaden. Efter en månad kom presentkortet och sparandet avbröts.

Liknande kampanjer finns lite överallt där det enbart gäller att vara medveten om att avsluta tjänsten efter prövotiden. Tjänster jag har nyttjat och avslutat i omgångar.

  • Ztory
  • Readly
  • Viaplay
  • Spotify
  • Netflix
  • Storytel

Oftast får man ett erbjudande om att nyttja tjänsten igen gratis eller en minimal symboliskt summa på 1 krona. Varför betala för något man kan få nästan gratis?


Vad sparar du pengar på?








2 kommentarer:

  1. Jag sparar pengar på många sätt:

    Bästa och enklaste spartipset om man har bolån är att gå till banken och förhandla fram rabatt. Sparar massor och är förvånansvärt lätt.

    Använd kreditkort och välj rätt sort. Jag rekommenderar OKQ8 VISA, gratis och 1 % tillbaka på allt du handlar. Betalas ut kontant. Har haft kortet i ca 2 år och tjänat totalt 5000 kr på detta.


    Matlåda, självklart

    Cykel till jobbet


    Medlemskort i alla butiker jag handlar i (förutsatt att det är gratis). Alltid trevligt med bonuscheckar och rabatter om man ändå måste handla.


    Googlar "rabatt" + företagets namn när jag ska handla på internet. Finns nästan alltid någon kod som ger 5% rabatt, fri frakt eller liknande


    Lappa och laga istället för att köpa nytt

    Storkok så att det alltid finns något hemma att ta när man är superhungrig och inte orkar laga mat. Sparar snabbmatspengar.


    Finns massor av smarta sätt att spara. Nu blev jag ruggigt sugen på att storkoka!

    SvaraRadera
  2. Härligt! bara att fortsätta!
    Har blivit sugen på att hitta en cykel så att man slipper ta bilen till jobbet i sommar. Hade sparat en hel del på det.

    Hoppas dessutom att ett Coop kreditkort kommer snart så att man kan börja få poäng på sina räkningar där man annars bara för över från banken utan någon återbäring.

    Mvh

    SvaraRadera